.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دیدار حسن روحانی با یکصد تن از نمایندگان مجلس

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با حفظ اصول و ارزش‌ها می‌توان هزینه‌ها را برای دستیابی به اهداف ملی کاهش داد؛‌ چراکه همه این هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود.

به گزارش شمال نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات استراتژیک، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی چهارشنبه ‌شب در دیدار حدود 100 نفر از نمایندگان مجلس شواری اسلامی از کمیسیون‌های مختلف، با اشاره به نکات مطرح‌شده توسط نمایندگان مجلس اظهار كرد: اشکالات و اختلافاتی که در کشور گاهی مشاهده می‌کنیم،‌ گاهی «اختلاف‌نظر» است و گاهی هم اختلاف سلیقه است، اما برخی اوقات واقعاً اختلاف در «راهبرد و استراتژی» است.

وی افزود: در این موارد ظاهر امر این است که ما روی مساله خاصی در حال بحث هستیم، ولی ‌وقتی به عمق مساله رفته و دقت بیشتری‌ می‌کنیم مشخص می‌شود که ما سعی نکرده‌ایم تا در دیدگاه‌های اساسی به اتفاق‌نظر برسیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نمونه به موضوع تعامل با دنیا در بخش اقتصاد و ارتباط اقتصاد داخلی با اقتصاد منطقه وجهانی اشاره و اظهار كرد: درباره‌ این‌که ما در دنیای امروز بدون تعامل با بیرون، می‌توانیم یک اقتصاد شکوفا داشته باشیم یا نه؟ عده‌ای می‌گویند، ‌بله این شدنی است و ‌اصلاً‌ نیازی به تعامل نیست،‌ یا حتی می‌گویند این تعامل به ضرر ماست! حال‌ آن‌که بر اساس رویکردی دیگر بدون رابطه مناسب اقتصادی با دیگر کشورها، پیشرفت و شکوفایی با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه خواهد شد و لذا در سال‌های گذشته تلاش زیادی شد تا قرارداد T.C.A و قرارداد تجاری بلند مدت، با اتحادیه اروپا امضا شود که امتیازات زیادی به ما می‌داد، البته به مراحل نهایی این قرارداد نزدیک شده‌ بودیم که با مشکل برخورد کردیم و کار متوقف شد.

وی ادامه داد: کسی ممکن است بگوید که ما این قرارداد را می‌خواهیم چه کنیم و امضای آن با اتحادیه اروپا چه اثری داشت؟ ولی واقعیت این است که اگر این قرارداد امضا می‌شد، بسیاری از کالاهای ما به راحتی به اروپا صادر و بسیاری از کالاهای مورد نیاز از اروپا به راحتی به کشور ما وارد می‌شد. بسیاری از تعرفه‌ها به نفع ما تغییر می‌کرد. بسیاری از فن‌آوری‌های نو به صورت اتوماتیک در اختیار ما قرار می‌گرفت. این اتفاق مستقیماً بر اقتصاد کشور و در تولید و قیمت اجناس اثر می‌گذاشت؛ چراکه به هر حال شما مواد اولیه برخی از کارخانه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را وارد می‌کنید و همه تاثیرگذار در تولید و در کیفیت و قیمت کالا می‌بودند.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان در نمونه دیگر به موضوع ورود به سازمان تجارت جهانی «WTO» اشاره کرد و گفت: درباره‌ این‌که اگر ما وارد این سازمان بشویم یا نه، بعضی‌ می‌گویند که اصلاً ورود ما به این سازمان فایده‌ای ندارد، حتی یک زمانی در کشور بحث بود که اصلاً ما ملحق بشویم یا ملحق نشویم. که البته ظاهراً امروز در اصل این مساله بحث زیادی نیست. ورود ما به به این سازمان حضور ما را در بازار جهانی تسهیل خواهد کرد و ما می‌توانستیم با تمسک به آن با تحریم‌های سیاسی برخی از کشورها بهتر مقابله و مبارزه کنیم.

رییس کمیسیون سیاسی-دفاعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: یکی از فلسفه‌های وجودی‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام این بود که این نوع اختلاف‌نظرها، در آن‌جا حل و فصل شود و تحت عنوان «سیاست‌های کلی نظام» همه مسوولان در مسیر واحدی قرار بگیرند و چون سیاست‌های کلی نظام به تایید مقام معظم رهبری می‌رسد، با محوریت رهبری وحدت نظری در مسائل مهم کشور به‌وجود آید.

دبیر اسبق شورای‌عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اگر به‌یاد داشته‌باشید، در دولت آقای هاشمی بحث تعیین استراتژی ملی مطرح بود که استراتژی باید «رشد محور»، «بسط محور» و یا ‌«حفظ محور»‌باشد که این بحث ثمره حدود 40 جلسه‌ای بود که با حضور مسوولان عالی‌رتبه نظام تشکیل می‌شد؛ البته در آن مقطع به دلایلی به اجماع نظر نرسیدیم.

وی اظهار كرد: در مجمع در بحث چشم‌انداز، همین بحث‌ها مطرح شد که بعد از ‌20 سال ما می‌خواهیم به کجا برسیم. با همه این بحث‌ها،‌ مجمع تصویب کرد و گفت ما 20 سال آینده می‌خواهیم کشور پیشرفته‌ای باشیم که در اقتصاد و علم‌ و فناوری در منطقه اول باشیم.

وی افزود: معیارهای پیشرفته بودن یک کشور در دنیا مشخص است و شاخص‌های روشنی دارد، از نرخ رشد، کاهش نرخ تورم و بیکاری، رشد درآمد سرانه، رشد سرمایه‌گذاری، بهبود شرایط کسب و کار، شرایط آموزش، بهداشت، و سایر شاخص‌ها. ولی متاسفانه برخی از مدیران زمزمه‌ای را آغاز کرده‌اند که این شاخص‌ها غربی است و ما باید شاخص اسلامی درست کنیم. این‌گونه زمزمه‌ها، چیزی جز شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت ملی و قانونی نیست. ببینید تا کجا ما مشکل داریم.

‌روحانی ادامه داد: ظاهراً در مسائل ابتدایی و اولیه مشکل داریم و متاسفانه دوباره در حال بازگشت به عقب هستیم و تازه دوباره می‌خواهیم در بدیهیات بحث کنیم.

وی اضافه کرد: اساس این است که در کشور اگر سیاستی را مجمع تصویب کرد و در نهایت مقام معظم رهبری آن را تایید کرده و ابلاغ کردند، آن مبنا شود و تمام قوا در آن راستا حرکت کنند.

وی تاکید کرد: تعیین سیاست‌های کلی نظام از اختیارات رهبری است، ‌وقتی که رهبری نظام سیاستی را ابلاغ می‌کنند همه باید گرد آن سیاست حرکت کنند، دیگر نمی‌شود سیاست دیگری را مطرح کنیم، این سیاست‌ها برای این بود که با تغییر دولت مسیر تغییر نکند ولی امروزه شاهد وضع دیگری هستیم.

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: به هر حال بحث این است که متاسفانه ما در بسیاری از مسائلی که در دنیا جزء بدیهیات و مورد اتفاق نظر است، هنوز بحث می‌کنیم. می‌بینید که بحث می‌شود که آیا نقدینگی بر تورم اثر‌گذارد است یا نه؟! یعنی هنوز روی مسلمات علم اقتصاد هم بحث و دعواست.

وی افزود: اگر این وضع ادامه یابد، ما مشکلات زیادی خواهیم داشت.‌ باید در مسائل اساسی به یک تفاهم و اجماع نظر برسیم. در مرکز تحقیقات استراتژیک یکی از اهداف،‌ پژوهش و تهیه گزارشات لازم در سطوح مختلف برای دست‌یابی به یک اجماع نظر است.

وی تاکید کرد: مصوبات مجمع تشخیص تحت عنوان «سیاست‌های کلی نظام» و مصوبات مجلس شورای اسلامی به عنوان «قانون» دو مبنای اصلی حرکت قوا باید باشد. برای سنجش موفقیت دولت یا عدم موفقیت همین دو مبنا بسیار مهم هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین در میان سیاست‌ها و قوانین، اگر حداقل به چشم‌انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله توجه شود می‌تواند معیار سنجش خوبی باشند. ما وسیله سنجش دیگری نداریم.

وی تصریح کرد: چشم‌انداز باید یکی از معیارهای مهم باشد که مسوول نظارت بر آن مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی اضافه کرد: البته نظارت بر سیاست‌های کلی، ‌بر عهده شخص مقام معظم رهبری است منتهی ایشان این را به مجمع تفویض فرموده‌اند،‌ پس یک نظارت باید مجمع تشخیص انجام دهد برای این که حرکت در چارچوب سیاست‌ها باشد و تخطی نشود و یک نظارت هم، نظارت مجلس شورای اسلامی است،‌ بر اجرای قوانین که یکی از آن‌ها برنامه پنج ساله است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر مجمع و مجلس کار نظارتی خود را خوب انجام دهند و در کنار یکدیگر و با صراحت و شفافیت به مردم گزارش دهند، جلوی گزارشات غیرواقعی گرفته می‌شود.

وی افزود: مرجع در سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است،‌ مجمع باید بررسی و اعلام کند که آیا این ادعاها درست است، یا نه؟ عملکرد دولت با سیاست‌ها منطبق است یا خیر؟

وی اضافه کرد: در زمینه قانون هم مرجع، مجلس است،‌ مجلس باید اعلام کند که قانون برنامه در حال اجراست یا نه؟ تخلف شده است یا نه؟ از برنامه عقب‌تریم یا‌ جلوتر؟

روحانی گفت: متاسفانه عده‌ای می‌خواهند این دو مرجع را تضعیف کنند و در تبلیغات و گزارشات به نحوی عمل می‌شود که این دو مرکز مهم بی‌خاصیت شوند. اگر این دو مرکز تضعیف شوند ما معیار و وسیله سنجشی نداریم که ادعاها درست است یا صرفاً تبلیغات است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد که مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، با هماهنگی و همکاری یکدیگر کار نظارت را تقویت کنند تا از یک طرف دولت را کمک کنند و از طرف دیگر مردم را از نگرانی و تردید برهانند.

وی خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام ذاتاً دارای اختیارات نظارتی نیست ولی چون مقام معظم رهبری این اختیار را به مجمع تفویض کرده‌اند ‌الان نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام جزو اختیارات مجمع است.

دبیر اسبق شورای‌عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مشکلات پیچیده‌ پیش روی اشاره کرد و گفت: برای حل این‌ها هم، باید به گونه‌ای کمک کنیم. دست به دست هم دهیم و به هر حال مشکلات راحل و فصل کنیم. ادامه این مشکلات می‌تواند در رضامندی مردم تاثیر بگذارد. همه می‌دانیم که تکیه‌گاه اصلی این نظام بعد از خداوند مردم هستند و اگر مردم ناراضی باشند، اصل قدرت نظام تضعیف شده‌است؟

وی اضافه کرد: مسائل تجارت خارجی، بحث بانک‌ها، مشکلات مربوط به L.C تحریم‌ها، مشکلات خرید برخی از کالاها، انتقال پول، مسائل مربوط به حمل و نقل کالا و ده‌ها مساله دیگر مواردی است که باید برای حل آن‌ها تلاش کنیم. به هرحال این قطعنامه‌های هیچ و پوچ!!، برای ما گرفتاری و مشکل ایجاد کرده و نمی‌توانیم با جمله هیچ و پوچ از آن عبور کنیم. باید ما دست به دست هم بدهیم برای این که جلوی این قطع‌نامه‌ها را بگیریم.

وی افزود: حتی باید تلاش کنیم تا تهدید‌ها ادامه نیابد، حتی اگر به صورت جنگ روانی باشد، چون خود این تهدید است، یک نوع خسارت است، چون کشور مرتباً باید گوش به زنگ باشد، و خود این مشکل آفرین است، نیرو هدر می‌دهد و نیروهای ما را خسته می‌کند، روی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اثر می‌گذارد، ما باید برای این‌ها هم راه‌حل پیدا کنیم.

روحانی تاکید کرد: هیچ‌کس معتقد نیست که از اصول تخطی کنیم. به هر حال سیاست‌های کلی که ما بر اجرای آن اصرار داریم، سیاست‌های کلی‌ای است که رهبری تصویب و ابلاغ کرده‌اند،‌ آن‌چه در مجمع تشخیص و شورای عالی امنیت ملی تصویب می‌شود، همه آن‌ها در نهایت خدمت مقام معظم رهبری می‌رود و با تایید نهایی ایشان ابلاغ می‌شود.

وی افزود: می‌توانیم با حفظ اصول، هزینه‌ها را کاهش دهیم؛‌ چراکه همه این هزینه‌ها از جیب مردم است، هر کسی که دلش برای مردم می‌طپد، باید برای کاهش هزینه‌ها تلاش کند. پس خیلی مهم است که در برابر مشکلاتی که امروز پیش روی ما است، فکر کنیم و دست به دست هم بدهیم. ‌مجلس شورای اسلامی به سهم خود و مجمع تشخیص به سهم خود و ‌دیگران هم به سهم خودشان، باید کمک کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح موضوع طرح تحول اقتصادی دولت نیز گفت: در کنار این مشکلات یک دفعه با طرحی مواجه شده‌ایم به نام طرح تحول اقتصادی. اصل طرح تحول اقتصادی به ویژه هدف‌مند کردن یارانه‌ها، مورد بحث نیست در خود قانون برنامه هم هست که یارانه‌ها باید هدفمند بشود،‌ اما بحث مهم این است که چگونه؟ به چه شکل؟ به چه صورت؟ با چه مقدماتی؟ چون متاسفانه این طرح به صورت مکتوب در اختیار نیست. همه بحث‌ها به صورت شفاهی است.

وی اظهار كرد: البته امید همه در این مسأله به مجلس شورای اسلامی است که مجلس شورای اسلامی دقت لازم را خواهد داشت. کمیسیون ویژه‌ای که تشکیل شده و به دقت به این مسأله می‌پردازد. بی‌تردید اگر پولی قرار است داده شود بدون مجوز مجلس امکان ندارد. افزایش قیمت حامل‌های انرژی به مجوز مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.‌ به هرحال شما در قانون آورده‌اید که قیمت بنزین و گازوئیل و سایر حامل‌ها چه‌قدر باشد. اگر این قیمت‌ها بخواهد افزایش یا کاهش یابد شما باید در مجلس تصویب کنید، بنابراین چشم‌ها الان به سوی مجلس شواری اسلامی است. در این شرایط ضمن این‌که همه متفق‌القول هستند که اصل تحول ضرورت دارد و اصل هدفمند کردن یارانه‌ها مورد قبول است، اما درباره چگونگی آن بحث‌های فراوان و تردید‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارد.

وی با بیان این‌كه "در دنیا این‌گونه کارها انجام شده، ما باید ازتجریه دیگران استفاده کنیم" ابراز عقیده كرد: این‌که ما بیاییم یک جا پول نقد دست مردم بدهیم این یک عامل تورم است، ‌یک جا هم قیمت کالا را افزایش دهیم، این هم عامل تورم دیگری است و اگر خدای ناکرده بنا بر این باشد که دلار هم به بانک مرکزی بفروشیم تا پول لازم تهیه شود این هم عامل سوم تورم است.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران در ادامه خاطرنشان کرد: در این شرایط دیگر تورم نخواهیم داشت بلکه یک «جهش قیمت» خواهیم داشت که می‌تواند آثار اجتماعی سیاسی و اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد.

وی یادآور شد: خیلی از دوستانی که در دوره‌های گذشته مجلس شورای اسلامی بودند، به خاطر دارند که در مجلس چهارم آقای هاشمی همین تصمیم را گرفته بود که که یارانه را هدفمند کند. البته ایشان نمی‌خواست دفعتاً این کار را بکند بلکه می‌خواست به تدریج و در چند سال این اقدام را عملی کند. الان هم یکی از بحث‌های مهم این است که هدفمند کردن یارانه یک مرتبه یا در طول یک برنامه سه‌ساله، چهارساله یا پنج‌ساله، انجام شود. آن موقع آقای هاشمی گفتند که اگر این روند ادامه یابد، روزی به بن‌بست می‌رسیم، درباره همین قیمت سوخت، ایشان آن‌موقع گفت که ما به بن‌بست خواهیم رسید،‌ به هر حال در آن موقع مجلس به خاطر همین آثار و تبعات تورمی سیاسی و اجتماعی مخالفت کرد،الان هم باید به همه تبعات این مسأله توجه شود. شتاب در این مساله خطرآفرین است. ضمن آن‌که زمان اجرای آن در ماه‌های آخر عمر دولت معنایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در این مقطع رسالت مجلس از هر زمان دیگری سخت‌تر و سنگین‌تر است و ان‌شاءالله چه در این طرح تحول و چه در سایر مسائلی که پیش رو داریم،‌ مجلس شورای اسلامی با تدبیر و درایت و دقتی که دارد به‌گونه‌ای عمل کند که ما شاهد یک تحول اقتصادی مفید و حساب‌شده باشیم که هم تبعات منفی آن به حداقل تنزل داده شود.

روحانی در پایان به تشریح فعالیت‌های مرکز تحقیقات استراتژیک پرداخت و گفت: این مرکز البته مسوولیت اولیه‌اش، پشتیبانی پژوهشی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام است،‌ ولی در کل این مرکز به دنبال این است که از لحاظ تحقیقات و پژوهش‌ها نظام را یاری کند. البته رویکرد ما در پژوهش، ملی، عمومی و استراتژیک است.

وی همچنین از ایده تشکیل جلسات مشترک نمایندگان کمیسیون‌های مختلف مجلس با معاونت‌های مرکز تحقیقات استراتژیک، که توسط یکی از نمایندگان مطرح شد، استقبال کرد.
* نام:


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

عبدالله 23 شهريور 1387
متاسفانه غرض ومرض درهمه صنف ديده ميشود هرعاقلي بامطالعه اين نظر براحتي مي فهمد اين بحث ها مورد تاييد مقام معظم رهبري نميباشد مگرانقلاب براي نان واب است
عبدالله 23 شهريور 1387
متاسفانه غرض ومرض درهمه صنف ديده ميشود هرعاقلي بامطالعه اين نظر براحتي مي فهمد اين بحث ها مورد تاييد مقام معظم رهبري نميباشد مگرانقلاب براي نان واب است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.813 seconds.